Warung Bebas

Rabu, 06 Februari 2013

Kata Mutiara Utsman bin Affan

Kata Mutiara Utsman bin Affan

Tidaklah seseorang menyembunyikan sesuatu, melainkan Allah akan menampakkannya melalui raut mukanya dan ketergelinciran mulutnya.

Aku heran melihat orang yang sudah tahu bahawa dia akan mati, tetapi masih ketawa.


Aku heran melihat orang yang sudah tahu bahawa dunia akan binasa, tetapi masih mencintainya.

Aku heran melihat orang yang sudah tahu bahawa semua perkara terjadi menurut takdir, tetapi masih bersedih kerana kehilangan sesuatu.

Aku heran melihat orang yang sudah tahu bahawa di akhirat ada perhitungan, tetapi masih sibuk mengumpulkan harta.

Aku heran melihat orang yang sudah kenal dengan neraka, tetapi masih melakukan dosa.

Aku heran melihat orang yang sudah mengenal Allah dengan yakin, tetapi masih mengingat selainNya.

Aku heran melihat orang yang sudah mengenal syaitan sebagai musuhnya, tetapi masih mahu mematuhinya.

Itulah kumpulan kata mutiara bijak penuh hikmah dari Utsman bin Affan, seorang yang zuhud dan tawadhu.

0 komentar em “Kata Mutiara Utsman bin Affan”

Posting Komentar